Hur håller du dig frisk och sund under karantänen?

Coronaviruset har satt hundratals miljoner människor i karantän. Människor över hela värden sitter hemma i flera veckor. Det är såklart både psykiskt och fysiskt påfrestande eftersom det inte går att göra saker som de vanligtvis är vana vid att göra. Träning, tillgång till nyttiga livsmedel och socialt umgänge är bara några av många saker som har förändrats för många. Det är viktigt att göra det bästa av situationen och inse att karantänen bara är en kort tid.

Att sitta hemma i karantän är jobbigt för de flesta och det är därför extra viktigt att du tar hand om dig själv. Du bör se till att både kroppen och sinnet mår så bra som möjligt. Var snäll mot dig själv och skapa de bästa förutsättningarna för att hålla dig frisk och välmående. Här ger jag dig mina bästa tips för hur du håller dig frisk i karantänen.

Behåll dina rutiner

Hur håller du dig frisk och sund under karantänen?

Trots att du sitter i karantän betyder det inte att du behöver ge upp dina rutiner. Tvärtom är det viktigare än någonsin att du försöker leva så normalt som möjligt. Om du kan arbeta hemifrån bör du se till att följa samma arbetsschema som vanligt. Skapa en arbetsyta där du kan jobba ostört. Om du inte kan arbeta hemma bör du se till att hitta något som sysselsätter dig under de vanliga arbetstimmarna, till exempel en hobby.

För att hålla dig frisk är det oerhört viktigt att du rör på dig. Fastna inte i fällan att kolla serier hela dagarna utan se till att träna en stund varje dag. Om du kan gå utanför hemmet kan du gå på korta promenader eller jobba. Om du inte kan lämna hemmet kan följa någon av de hundratusentals träningsvideos som finns på YouTube. Variera träningen och passa på att prova nya träningsformer.

Matrutiner är otroligt viktigt för ditt välmående. Se till att följa ditt normala schema vad gäller dagens måltider. Ät frukost, lunch och middag på samma tider som du vanligtvis äter. Begränsa fika och snacks och se till att du äter hälsosamt. Kroppen behöver nyttiga näringsämnen för att må bra och prestera. Därför är det extra viktigt att du lagar hälsosam mat. Drick måttligt med alkohol eftersom tiden i karantän är påfrestande och alkohol kan ha motsatt effekt.